Natuurlijk, het barst op internet van de sites en fora waar autoliefhebbers
met elkaar discussiëren over nieuwe en oude auto’s, voor- en nadelen, kosten
en baten. Wie een tweedehands auto zoekt en veel vrije tijd heeft, kan daar
alle mogelijke informatie vinden.

Maar wie gewoon een goedkoop autootje wil dat weinig problemen oplevert en wie
geen zin heeft om onderweg ook nog autodeskundige te worden, kan al een heel
eind komen door een half uurtje de Reliability
Index
, de betrouwbaarheidsindex voor occasions, te bekijken.

Terreinwagens en luxe bolides
Deze index is gebaseerd op de reparatiekosten die autoverzekeraar Warranty
Direct jaarlijks vergoed aan zijn 50.000, voornamelijk Britse, polishouders.
(Dat betekent dus dat waar op de site “Vauxhall” staat, de Nederlander
“Opel” kan lezen.)

De index bestaat uit zo’n 250 modellen, en voor elk model heeft Warranty
Direct minstens 50 polissen uitstaan. Op die manier kan één slechte auto het
niet voor de hele groep verpesten.

Ook plaatst Warranty Direct recensies van auto-eigenaren, waaruit blijkt dat
de beleving van een auto en de kosten in harde euro’s soms ver uit elkaar
liggen; zo is de Land Rover Discovery duur en onbetrouwbaar maar zijn de
eigenaren er dol op.

Z24 maakte de balans op van de minst betrouwbare auto's en vergeleek die met
de ranglijst van 2010.

Merken met panne
Land Rover staat ook met stip bovenaan als het gaat om merken met de meeste
reparatieproblemen. Alle modellen bij elkaar opgeteld, komt deze automaker
er het slechtst vanaf.

Ook Jeep, die andere producent van terreinwagens, komt er met een
één-na-laatste plek niet goed vanaf, en de logge terreinwagens worden
gevolgd door de luxe bolides van Alfa Romeo en Porsche.

Pas op plek vijf volgt de eerste producent van ‘gewone’ auto's, het
Amerikaanse Chrysler, dat in meerderheid in handen is van Fiat. (Wat niet
wil zeggen dat Amerikaanse auto's slecht zijn: Chevrolet prijkt aan de top
van beste merken.)

Chrysler is meteen ook het enige niet-Europese merk tussen de onderste tien
van de lijst: ook de auto’s van MG, Mercedes Benz (die we zo nog terug
zullen zien bij de modellen), Audi, Saab en Jaguar pronken onderaan.

De Duitse degelijkheid van BMW staat op plekje elf, vanaf de bodem gezien.
Zelfs Volvo, bekend om zijn betrouwbaarheid, lukt het niet om boven het
gemiddelde (Volkswagen) uit te komen.

Nissan
Warranty Direct vergelijkt voor de betrouwbaarheidsindex de auto’s op de
volgende punten: het aantal keer dat een auto panne heeft, de kosten voor de
reparatie, de gemiddelde tijd die de wagen van de weg is, de gemiddelde
leeftijd en het gemiddelde aantal kilometers van de auto’s die het bedrijf
verzekert.

Op plek vijf staat van minst betrouwbare modellen staat de SUV van Nissan:
Pathfinder. Hoewel de auto gemiddeld maar zo’n 3,5 jaar oud is, staat die
toch al gauw ruim 4 uur naast de weg voor reparaties ter waarde van 787
euro. De helft van de tijd begeeft de motor het, en anders is het wel de
elektriek die in de wagen verwerkt zit of het brandstofsysteem van de
slurper.

Dan volgt de eerste van drie (!) Mercedes-modellen, de S-klasse. Alles aan
deze sedan gaat regelmatig stuk, meldt de betrouwbaarheidsindex, wat de
wagen jaarlijks 3 uur van de weg houdt en de eigenaar zo’n slordige 630 euro
kost.

Land Rover
Het is geen nieuws dat de Land Rover Range Rover onderaan de index bungelt.
De Engelse terreinwagen heeft zich op de derde plek van onderen genesteld
met een jaarlijkse kostenpost van gemiddeld 608 euro en ruim drie uur
reparatietijd. Maar dat kan de eigenaren niks schelen: liefde kun je niet
uitleggen, is hun verweer.

Mercedes bezet de onderste twee plaatsen en verpest daarmee de Duitse
reputatie voor degelijke luxe. De airconditioning van de hatchback CL is
betrouwbaar, maar daarmee is meteen alles gezegd. Ook deze wagens spendeert
jaarlijks bijna 3 uur in de garage met reparatiekosten van een schrikbarende
750 euro.

Merceds cabrio SL
Maar Mercedes’ cabrio SL spant de kroon.
Vorig jaar nog een derde plek
, nu helemaal onderaan als meest
onbetrouwbare occasion van het jaar. Potentiële eigenaren moeten rekening
houden met reparatiekosten van 850 euro gemiddeld per jaar, boven op het al
niet misselijke prijskaartje van de wagen zelf.

Maar wie weet zakt die prijs wel enorm: de minst betrouwbare auto van vorig
jaar, de Audi RS6, komt überhaupt niet meer in de index voor. En ook de
Jaguar-modellen XKR en XK8, die vorig jaar gezamenlijk in de onderste vijf
stonden, hebben geen aparte vermelding meer. Wellicht zijn autokopers wijzer
geworden en laten zij deze dubbeldure modellen liever in de showroom staan.

Lees ook:

De meest betrouwbare tweedehands auto's van 2011

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl